God zei …

In het scheppingsverhaal lezen wij meer dan eens: ‘God zei: …, en het was er.’ De Talmoed merkt daarover op:

The world was created with ten utterances. What does this come to teach us? Certainly, it could have been created with a single utterance. However, this is in order to make the wicked accountable for destroying a world that was created with ten utterances, and to reward the righteous for sustaining a world that was created with ten utterances.— Pirkee Abot 5:1

De tien scheppingswoorden kunnen opgevat worden als een keten van oorzaak en gevolg, in plaats van één enkel en onbegrijpelijk moment van creatie.

In de TED Talk hieronder betoogt David Christian vrijwel hetzelfde als de Talmoed, maar dan vanuit een natuurwetenschappelijk perspectief. Een echte kijktip!

Keten van oorzaak en gevolg

Doordat de wereld geschapen is met een begrijpelijke keten van oorzaak en gevolg, met natuurwetten, zijn wij in staat iets van het handelen van de Eeuwige te begrijpen. Op deze manier laat hij zich kennen.

Waar de atheïst de keten van oorzaak en gevolg traceert tot aan de natuurwetten, vraagt de religieuze zich af wie of wat deze mysterieuze natuurwetten veroorzaakt heeft. Voor de religieuze is kwantumveldtheorie een onvolledige verklaring voor het ontstaan van de bing bang.

Liefde en ontzag

De natuurwetenschapper verklaart God niet weg maar maakt zijn scheppingsdaden inzichtelijk en stimuleert daarmee de religieuze om liefde en ontzag te ontwikkelen voor de Schepper van verbazingwekkend elegante natuurwetten die kunnen leiden tot zulk complex leven. De openingszin van het gebed Adon olam, Heer van de wereld, krijgt daardoor een heel nieuwe lading.

Natuurwetenschap en religie horen geen vijanden te zijn maar partners. Volgens de Rambam is kennis van de natuurwetenschap een manier om liefde en ontzag voor de Eeuwige te ontwikkelen. Bedenk dat onderstaande woorden bijna duizend jaar geleden zijn opgeschreven en hoeveel temeer ze voor onze tijd van toepassing zijn, na de ontdekking van elegante natuurwetten en de uitvinding van telescopen die de grandeur van ons universum als nooit tevoren onthullen.

What is the path [to attain] love and fear of Him? When a person contemplates His wondrous and great deeds and creations and appreciates His infinite wisdom that surpasses all comparison, he will immediately love, praise, and glorify [Him], yearning with tremendous desire to know [God’s] great name, as David stated: “My soul thirsts for the Lord, for the living God” [Psalms 42:3].

When he [continues] to reflect on these same matters, he will immediately recoil in awe and fear, appreciating how he is a tiny, lowly, and dark creature, standing with his flimsy, limited, wisdom before He who is of perfect knowledge, as David stated: “When I see Your heavens, the work of Your fingers… [I wonder] what is man that You should recall Him” [Psalms 8:4-5].— Misjnee Tora, Jesodee Hatora 2:2

Vervolgens plaatst de Rambam de wetenschap van zijn tijd in de context van de Tora. Wil je horen hoe we de wetenschap van onze tijd in de context van de Tora kunnen plaatsen? Meld je dan aan voor het weekend met rabbijn Bar-Ron.


Deze blogpost is de samenvatting van een lezing bij Ohel Abraham en is gebaseerd op hoofdstuk 5 van:

slifkin

The Challenge of Creation
Judaism’s Encounter with Science, Cosmology, and Evolution
Rabbi Natan Slifkin

Carefully, methodically, and eschewing sensationalistic or dogmatic claims in favor of reasoned analysis, it shows how some of the greatest Jewish thinkers explained Judaism and Genesis in a way that complements modern science rather than conflicts with it.

Bestellen

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.